Sedan jag först provade nya Callaways nya Epic-drivers och Epic-fairwayklubbor har det snart gått ett par månader och det har varit svårt, för att inte säga omöjligt, att skvallra om det nya som komma skall. Nästan som om jag fått betalt för att säga det här, men det har jag inte - har inte ens fått en klubba så det är raka rör och inget fuffens. Häng med så berättar jag mer.

Under ett event i november fick jag bekanta mig med nya Epic och jag var - som vanligt - skeptisk till alla stora ord under presentationen. Men när det var dags att slå med drivern så blev jag mer imponerad än jag brukar bli under såna här lanseringsdagar.

Det första som slog mig var att jag gillade designen. Normalt är grönt inte min favoritfärg, men här fungerar det och särskilt tillsammans med den synliga kolfiberkompositen på toppen. Det här kallar Callaway för "triaxial carbon" och är ett sätt att kontrollera viktfördelningen tillsammans med så kallad Exo-Cage. Det här gör att drivern får stor perimeterviktning och därmed blir extremt förlåtande.

Det är dock på insidan som Callaways revolution finns. Med deras Jailbreak Technology har toppen och botten på drivern kopplats ihop och stabiliserats. I träffen är det normalt att toppen och botten rör sig ifrån varandra när huvudet deformeras i träffen - vilket naturligt ger en mindre trampolineffekt. Men här sitter de två delarna fast och därför är nästan all deformation i träffytan, vilket ger bättre energiöverföring till bollen och högre bollhastighet.

Är det enligt reglerna?
Det här med trampolineffekt är ju inget nytt. Det är heller inte svårt att göra klubbor med massor av trampolineffekt, men det som däremot är svårt är att göra det utan att bryta mot reglerna. Det gamla COR har ersatts av CT och det testet görs med en manick som mäter "studs" i träffytan. Callaways teknik har dock sin effekt vid betydligt högre hastigheter än man mäter och därför är klubban godkänd av R&A och USGA.

Som fortsättning på de aerodynamiska framstegen som Callaway gjorde med sin XR16 har även Epic en så kallas Speed Step på toppen för att bryta luftströmmen och ge högre klubbhastighet. Nytt är att denna nu är 3D-printad i ett extremt lätt material och därför underlättar för teknikerna att placera tyngdpunkten för att ge hög utgångsvinkel, mindre spinn och mer förlåtande egenskaper.

Epic har också stora justeringsmöjligheter. Utöver Callaways vanliga OptiFit-hosel som ger loftjustering på -1/+2 grader finns även en 17-gramsvikt i ett spår i sulans bakdel. Det här ger enligt Callaway möjlighet att justera bollbanan med hela 21 yards! För min del satt vikten dock som gjuten mitt i - däremot ställde jag ned mitt 10,5-gradershuvud en grad och i Draw-position och slog underbara drivar. På rangen. På banan tog det nio hål innan jag slappnade av och svingade som en människa - och då flög bollen med en perfekt bana, i princip rakt med sen aning draw.

Härligt ljud!
Förutom den högre bollhastigheten som betyder mer längd har den här drivern ännu en fördel. Den låter härligt. TaylorMade M1, som jag har haft i bagen sedan lanseringen i december, är en bra klubba, men jag trivs inte riktigt med ljudet. Callaway Epic har ett mycket skönare ljud, lite mer dämpat och stabilt. Inte riktigt i C4-klassen (en av mina favorit-drivers) men riktigt bra. Och Callaway-spelaren Sebastien Gros, som var med på eventet och visade upp löjligt imponerande drivar, höll med. Han gjorde också något som jag adlrig sett förut. Trackman visade smash-faktorer på 1.56-1.57 - omöjligt men jag såg det med egna ögon!

För proffs och elitspelare finns även Callaway GBB Epic Sub Zero. En extremt lågspinnande tourdriver som dock är förlåtande nästan som vanliga drivers. Enligt Callaway är det här den mest förlåtande proffsdrivern de någonsin tillverkat. Jag testade den och den var visserligen skön och inte alls svårspelad, men jag har inte farten och svingen för att utnyttja den. Till skillnad från Rory McIlroy som enligt ryktet redan har stoppat en GBB Epic Sub Zero i sin bag.

Nåväl. Efter alla stora ord kommer här ett litet aber. Suget efter en Epic-driver är enormt trots att jag har huset fullt av golfklubbor, men det är ingen billig affär. Priset reflekterar den stora tillverkningskostnaden för Callaway och du får hosta upp 5499 kronor när den kommer till butikerna den 27 januari. Men va f-n … det får det vara värt!

Länkar