En av de första lanseringarna inför 2021-säsongen är Cobras nya Radspeed. Det här är en komplett uppsättning klubbor med drivers, fairwayklubbor, hybrider och järnklubbor. Kittad har redan haft förmånen att testa nya King Radspeed och det var inte alls dumt. Mer om det längre ned. Övriga klubbor i serien (fairwayklubbor, hybrider och järnklubbor) kan du läsa mer om på Cobras hemsida

Hög bollhastighet med lite backspinn=massor av längd!
Det handlar som vanligt när det kommer nya grejer om ett tekniskt avancemang, den här gången är det viktfördelningen som Cobra har lyckats optimera genom en lättare topp. Med vikt nära träffytan kan man skapa hög bollhastighet och lite backspinn samtidigt som man balanserat med vikt långt bak och långt ned för förlåtande egenskaper och maximala prestanda. Det här kallar Cobra för "Radial Weighting" och därav namnet Radspeed – vilket Cobra nog inte misstycker om vi vanliga dödliga tolkar som radikal hastighet.

Här finns tre olika drivermodeller:

  • King Radspeed. Med 28 gram fram och bara 10 gram bak levereras hög bollhastighet med lite backspinn för spelare med hög svinghastighet och som vill kunna kontrollera bollbanan.
  • King Radspeed XB. Här antyder X(treme)B(ack) en annan viktfördelning (20 gram bak, 8 gram fram), vilket ger maximalt förlåtande egenskaper och mer längd för spelare med "varierad bollträff" så att säga. Lite mer backspinn är också bra för spelare med lägre svinghastighet.
  • King Radspeed XD. För första gången kommer här en Cobra-driver med Draw-tendens (Xtreme Draw). Vi som minns de gamla offset-drivarna inser snabbt att man här siktar på "gubbmarknaden" och det genom en driver som kan räta ut en trött slice och ge både längre och rakare slag utan att spelaren ska behöva titta ned på en ful offset.

Utöver viktplaceringen har Radspeed-serien också CNC Infinity Face, en precisionsfräst träffyta för maximal trampolineffekt, T-Bar Chassis som styvar upp huvudet och tillsammans med Thin-Ply Carbon Crown möjliggör omfördelningen av vikt.

Riktigt prisvärd driver!
I en tid när golfklubbor bara tycks bli dyrare och dyrare är det uppfriskande att läsa att Cobra erbjuder nya King Radspeed för 4999 kronor. Fullt rimligt för en högteknologisk klubba med egenskaper som garanterat gör de flesta gladare på golfbanan. 29 januari kan du lägga vantarna på din egen King Radspeed (se specifikationer längst ned i texten).

Kittad testar King Radspeed
Turligt nog fanns det en testklubba att låna redan för drygt en vecka sedan och när Cobra skickade den var det en blandning av upphetsning och besvikelse vid uppackningen. Spännande att testa nya grejer, men färgsättningen och grafiken på undersidan är "too busy" för min smak – förvisso en petitess i sammanhanget, men ändå. De flyttbara vikterna var redan "rätt" placerade med 12-gramsvikten fram och 2-gramsvikten bak.

När jag vände klubban och satte ned den vid bollen kändes det genast bättre. Och när jag börjat dra iväg bollar med en skön draw glömde jag snabbt alla tankar på undersidan. Cobras teknik med mycket vikt fram levererar onekligen väldigt lite backspinn, vilket syntes tydligt på bollbanan när jag pressade slagen in i vinden. Inga tecken på trista "klättrande" bollbanor utom på de allra sämsta slagen (som nog ingen klubba i världen kan rädda). De bästa slagen tycktes bara hänga kvar i luften och penetrerade vinden fint. Enda anmärkningen är den lite "tunga" känslan i träffen, men det är en smaksak och något som många spelare associerar med kraft och bra bollträff.

En lånad Trackman visade också på intressanta siffror. Jag som normalt har alldeles för mycket spinn med drivern låg konstant nedåt 2000 rpm med ett snitt över tio slag på 2247 rpm och en snittlängd på 231 meter carry (normaliserat). Det är drygt 10 meter mer än jag normalt brukar räkna med, kanske till viss del beroende på att det var så jäkla skönt att dra till bollen ordentligt utan att vara rädd för "ballonger".

Levererar på banan!
Väl ute på banan blev det ännu roligare på de hål där vinden var i ryggen. Jag slog visserligen lite lägre slag än jag är van vid med min egen driver trots att båda har 10,5° loft. Sannolikt beror det till lika delar på det lågspinnande huvudet och det riktigt sköna Fujikura Motore X F3-skaftet. Eventuellt kan också det lite tjockare greppet ha bidragit till en lite mindre "handsy" sving. Resultatet blev flera drivar som landade en bra bit förbi mina spelkamraters bollar och rullade på en bit trots vintermjuka fairways.

Om det här är den minst förlåtande av de tre modellerna så är det sannolikt inte nödvändigt för de flesta att ge sig på någon av de andra. Några tåträffar och en hälträff kändes förvisso inte alls bra i händerna, men bollen letade sig ändå fram relativt långt och bara en missade fairway (den var startad för mycket vänster i jakt på en fade som på grund av tåträffen aldrig infann sig).

Vi får se hur länge jag får låna den här klubban. Det kan absolut bli fler rundor med den i bagen om bara vädret samarbetar. Med det sedvanliga Cobra Connect-greppet ska det bli roligt att se vad siffrorna visar när det finns lite mer data att gå på.

Specifikationer Radspeed

  • RADSPEED DRIVER
    Loft: 9,0 och 10,5° (ställbara ±1,5° i åtta lägen). Längd: 45,5”. Skaft: Fujikura Motore X F1 eller Fujikura Motore X F3. Färg: Black / Fluo Yellow. Krona: Matt. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect. Drivern finns också i Tour Length (44,5”).
  • RADSPEED XB DRIVER
    Loft: 9,0, 10,5 och 12,0° (ställbara ±1,5° i åtta lägen). Längd: 46”. Skaft: Fujikura Motore X F3 eller Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Fluo Yellow. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.
  • RADSPEED XD DRIVER
    Loft: 10,5 och 12,0° (ställbara ±1,5° i åtta lägen). Längd: 46”. Skaft: Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Fluo Yellow. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.
  • WOMEN RADSPEED XB DRIVER
    Loft: 12,0° (ställbar ±1,5° i åtta lägen). Längd: 44”. Skaft: Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Elderberry. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.
  • WOMEN RADSPEED XD DRIVER
    Loft: 12,0° (ställbar ±1,5° i åtta lägen). Längd: 44”. Skaft: Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Elderberry. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.

Fler skaft och grepp finns tillgängliga vid custom fitting.

Länkar