Att TaylorMade skulle lansera fairwayklubbor i SLDR-serien är ingen överraskning, de har redan synts på touren, i händerna på Justin Rose och D.A. Points i Tour Championship samt nio spelare i Frys.com Open, inklusive vinnaren.

Liksom SLDR-drivern har fairwayklubborna en tyngdpunkt som är placerad lågt och långt fram för att ge hög utgångsvinkel samtidigt som spinntalet hålls ned. Enligt TaylorMade gör detta SLDR-fairwayklubborna till företagets längsta.

Utöver tyngdpunktens placering har både fairwayklubban och hybriden en förbättrad så kallad Speed Pocket. Detta ökar träffytans tampolineffekt för högre bollhastighet. Vi som har en RBZ-fairwayklubba kan också vara tacksamma för att spåret nu fyllts igen så man slipper städa bort skräp från det i tid och otid. Justeringsmöjligheterna på både fairwayklubborna och hybriderna möjliggör loftjustering på 1,5° upp eller ned.

TaylorMade skryter också om att klubborna är snygga. Och visst, gillar man grå topp och silverfärgad träffyta – konservativa och trygga alternativ – så är de inte så dumma. Den låga träffytan gör ett skönt intryck, men höghandicappare kanske hade velat se lite mer klubba bakom bollen.

Fairwayklubborna finns med fem olika loft; Tour Spoon (14°), 3 (15°), 3HL (17°), 5 (19°) och 5HL (21°) och kostar 2 299 kronor med Fujikura Speeder 77-grafitskaft. TP-modellerna har samma huvud, men ett uppgraderat skaft som höjer med 600 kronor. Hybriderna finns i fyra loft; 2 (17°), 3 (19°), 4 (21°) och 5 (24°) med Fujikura Speeder 82. Standardmodellen kostar 1 799 kronor medan den som vill ha TP-skaftet Fujikura Motore Speeder TS 9.3 får hosta upp 2 199 kronor.
Du som vill uppgradera till SLDR-fairwayklubbor får vänta till 21 november men SLDR-hybriderna kommer redan 1 november.

Länkar