Efter att en tid ha spelat med nya PING G400 har jag fått rådet av mina spelkamrater att byta driver. De gillar inte att jag numera träffar många fler fairways och inte sällan ligger längst fram på fairway. Du som inte redan provat bör göra det.

Nu kommer också nya godsaker från PING inför våren. Här finns en ny driver som är ännu mer förlåtande, nya järnklubbor och nya wedgar. Och så putters så klart – det är ju PING. Först ut är en driver som kanske kan få mig att ställa undan min G400 trots att den är min nya bästa vän på banan.

G400 Max - maximalt förlåtande!
G400 Max har det största MOI-mått som PING uppmätt. MOI betyder Moment Of Inertia och är ett mått på hur lite huvudet vrider sig vid orena träffar. Det är paradgrenen för G400, som bara är 440cc medan nya G400 Max är 460cc och alltså ännu mer förlåtande. Det här har PING lyckats åstadkomma genom att optimera multimaterialhuvudets topp och träffyta samt ha en volframvikt (det som felaktigt kallas tungsten av marknadsnissar) som går runt sulans bakdel. Ingen annan driver på marknaden har tyngdpunkten lägre och längre bak.

PING menar också att golfare bör göra en utprovning i en launch monitor och titta extra noga på spridningen. Det är klokt – eftersom en lyckträff ju inte är alls lika mycket värd som konsekventa resultat. Flera av proffsspelarna har också upptäckt G400 Max och både Aaron Baddeley och Seamus Power hade den i bagen i Sony Open på Hawaii förra veckan.

Utöver motståndet mot vridning har G400 Max också fördelarna i en T9S+-träffyta som ger konsekvent bollhastighet över hela träffytan, vilket ytterligare minskar spridningen och dessutom ger en skönt kraftfull känsla.

Man fortsätter också med sitt Alta CB-skaft, ett motbalanserat skaft med en innovativ färgväxlingsteknik. Det är kopparfärgat när du ser på det från sidan, men nästan helt svart när du står över bollen.

Du får hosta upp 4 499 kronor för en G400 Max och det är inte mycket för att konsekvent träffa fairways i stället för att gå och leta boll i ruffen och skogen.

G400 Max Driver Technology and Specifications:
Multi-material construction: Cast Ti 8-1-1 body, forged T9S+ face, high-density tungsten back weight, lightweight aluminium/thermoplastic adjustable hosel
Loft options: 9⁰ & 10.5⁰
Head weight: Std. (206g)
Head volume: 460 cc
Std. length: 45 3/4" (Alta CB); 45 1/4" (PING Tour and aftermarkets)
Loft adjustability: Up to +-1⁰
Stock grip: Golf Pride Tour Velvet 360 in six sizes (Blue -1/16", Red -1/32", Aqua -1/64", White Std., Gold +1/32", Orange +1/16")
Shaft options: PING Alta CB (counter-balanced) 55 (SR, R, S, X), PING Tour 65, 75 (R, S, X), Alta Distanza 40
Aftermarket shaft options (Upcharge): Mitsubishi Kuro Kage Silver Dual-Core TiNi 60 (R, S, X), Project X HZRDUS Yellow 75 (5.5, 6.0, 6.5), Aldila X-Torsion Copper (50R, 60S)

Länkar