Vill du slå längre är det enda som gäller att svinga klubban snabbare. Det kan du lösa genom att gå till gymmet, förbättra din rörlighet, slipa på din teknik eller byta till lättare klubbor. För de med lägre svinghastighet är en enklaste vägen till längre golfslag utan tvekan att byta till lättare klubbor. De kommer omedelbart märka skillnaden eftersom det är mycket lättare att öka farten på något som inte väger så mycket. Gäller för golfklubbor lika mycket som för sportbilar.

Den stora nyheten i den nya generationen av F-Max – som får tillägget Airspeed – är att drivern och träklubborna nu har fått en topp i kolfiber. Det gör hela klubban lättare, men än viktigare är att vi har kunnat flytta mer vikt ner i sulan för att få bollen att lyfta från gräset lättare. Ytterligare vikt har sparats i lättare skaft (där har till och med färgen plockats bort för att spara ett par gram) och lättare grepp. Vikten på F-Max Airspeed Driver är nu nere på 270 gram, vilket är cirka 60 gram lättare än vanliga drivers. Detta utan att MOI, värdet som anger hur förlåtande en driver är, har försämrats.

Att mer fart ger längre slag är inte så svårt att förstå, men för de som inte svingar så snabbt finns det två andra saker som är precis lika viktiga: loft och viktplacering. För att bollen ska flyga längre måste den nämligen upp i luften. Mer loft hjälper till med det, och kombineras det med en lägre tyngdpunkt i klubbhuvudet blir utgångsvinkeln högre samtidigt som spinntalet ökar. Båda dessa saker leder till högre, och därmed längre, slag.

F-Max Airspeed är en familj som består av driver, fairwayklubbor, hybrider och järnklubbor. Självklart finns de för både herr och dam samt i både vänster och höger. Priserna är också, som vanligt när det gäller Cobra, mycket rimliga: Driver 3499 kronor, fairway 2299 kronor, hybrid 1999 kronor och järnklubbor (grafit 5–PW) 6999 kronor. Cobra F-Max Airspeed kommer till butik 10 januari 2020.

Länkar