Titleist-fantaster stirrar sig ofta blinda på drivers och järnklubbor. Ibland får fairwayklubborna lite kärlek också, men vem bryr sig om hybrider? Nu ska Titleist förändra den inställningen och med de nya 818-hybriderna locka även oss som annars fnyser åt de här klubborna för att det blir för mycket letande i skogen till vänster.

Easy on the eyes
Både 818H1 och 818H2 är hybrider som ser ut som just hybrider och där en mattsvart topp kompletteras med vita scoring-linjer i träffytan. Underifrån har Titleists designers gjort en produkt som ser väldigt trivsam ut och presenterar den ingående tekniken bra.

De två modellerna skiljer sig åt i det att 818H1 har en lite större päronformad profil och är avsedd för spelare som vill ha mer höjd och föredrar ett utseende mer åt fairwayklubb-hållet. 818H2 har i stället en mindre profil, en mer square tå och är avsedd för mer aggressiva spelare som slår ned mer på bollen.

Tekniska finesser
Både H1 och H2 har Titleists Active Recoil Channel 2.0 som ger högre bollhastighet över hela träffytan samt ny SureFit CG-teknik (som i 917-drivers) där du kan flytta tyngdpunkten i huvudet för att passa ditt spel. Jag vill då ha mer tyngd i tån för att slippa vänstertrassel medan andra spelare kan sätta mer tyngd i hälen för att räta ut en trött slice.

Här finns naturligtvis också Titleists utmärkta SureFit Hosel med 16 inställningar som kompletterar utprovningsmöjligheterna och gör att du kan få en Titleist-hybrid som verkligen passar ditt spel. Oavsett inställning får du nytta av ännu större motstånd mot vridning (10 procent mer än förra generationen) som ger förlåtande egenskaper samtidigt som en hög utvångsvinkel ger bättre stopp.

Smakar det så kostar det
818-hybriderna har redan dykt upp på tourerna, men du får vänta till 29 september. H1 finns från 19 till 27 grader loft medan H2 slutar redan på 23 grader. Svenskt pris har inte meddelats, men räkna med att det kostar lite extra med så här mycket teknik. Å andra sidan finns flera bra skaft att välja på utan extra kostnad.

Läs allt om nya 818H1 och 818H2 här.

Länkar