Första meningen i pressmaterialet om Titleist nya driver lyder:
"Tour-Proven 917D2 and 917D3 Models Deliver Maximum Distance and Forgiveness with Precise Customization and Tour-Validated Looks, Sound and Feel"

Klubborna går med andra ord långt och rakt, dessutom är de snygga och låter och känns bra. Det är varken första eller sista gången vi hör den typen av utfästelser, men Titleist egna tester visar att det faktiskt kan vara sant. 

En av Titleists utvecklingschefer, Dan Stone, konstaterar att det finns många andra drivers med inställningsmöjligheter på marknaden, men ingen annan som gör så stor skillnad (postiv får vi förmoda) för alla typer av träffar. Detta uppnås genom att Titleist har tryckt in (och namngett) en mängd olika teknologier i klubban:

  • Active Recoil Channel (ARC) 2.0. Detta är spåret bakom träffytan. Den har funnits i tidigare modeller, men är uppdaterad i den nya 917-serien. Det nya spåret minskar spinnen och ökar bollhastigheten över hela träffytan.
  • Radial Speed Face 2.0. Den nya smidda träffytan som tillsammans med ARC 2.0 hjälper till att öka bollhastigheten vid "off-center" träffar. 
  • High-MOI Design. Inga konstigheter här. En låg tyngdpunkt, långt bak i klubbhuvudet ska ge fantastiska förlåtande egenskaper.
  • SureFit Hosel. Fästet med 16 olika inställningsmöjligheter är vad vi kan förstå det samma som tidigare.
  • SureFit CG weight system. Med den nya flyttbara vikten, som vi känner igen från den exklusiva modellen C16, kan man välja mellan Neutral, Draw och Fade. Systemet gör det även möjligt att ändra klubbhuvudets vikt med +- fyra gram.

Sammantaget ger detta en driver som har inställningsmöjligheter som tidigare bara varit tillgängliga för Titleists tourspelare.

Som vanligt släpper Titleist klubban i två modeller: 917D2 och 917D3. D2 har ett stort 460 cc huvud som levererar en högre bollbana och ungefär 250 rpm mer spinn är lillasyrran D3 som har ett 440 cc stort klubbhuvud. Båda kommer med ursprungsloften 8.5, 9.5 och 10.5. D3 kommer även att vara tillgänglig med 12 graders loft.

Titleist tester visar att efter en korrekt justering av inställningarna så tjänar man upp till 0.5 - 1 mph i bollhastighet med 100-200 rpm mindre spinn. Detta jämfört med en korrekt inställd 915-driver. Översatt till meter motsvarar det ungefär det 5 meter längre carry.

Titleist 917D2/D3 kommer med fem skaftval: Aldila Rogue M*AX 65 (low-mid launch), Fujikura Speeder Pro TS 74 (low-mid launch), Mitsubishi Diamana Limited D+ White 70 (low launch), Mitsubishi Diamana Limited S+ Blue 60 (mid launch) och Mitsubishi Diamana Limited M+ Red 50 (high launch). Som standard är samtliga 45 tum.

Den 21 oktober kommer den nya drivern att finnas i shopen. 4 995 kronor förväntas du casha upp om du vill åt de fem extra metrarna. 

Titleist släpper samtidigt nya fairway-klubbor i 917-serien. Vi kommer att återkomma med informtion om dem inom kort.