PING kallar fenorna för turbulatorer. Vindtunnelstester har visat att de "minskar luftflödesseperationen och ser till att luftflödet stannar runt klubbhuvet". Exakt hur det går till förstår jag inte, men resultatet ska vara högre hastighet på klubbhuvudet och därmed ökad längd. 

Bubba Watson har redan satt klubban i spel och han ska med hjälp av denna nya teknologi ha ökat sin klubbhastighet med 2 mph och bollens utgångshastighet med 4 mph. Sammantaget så har han ökat sin längd med 10 yards (som om han behövde det?). Kolla i bildspelet ovan så hittar ni hans siffror från när han provade ut sin klubba. 

Förutom den ökade klubbhastigheten ska "fenorna" även hjälpa till att sikta rätt. En ny sorts titanium (T9S) gör det möjligt att göra träffytan ännu tunnare vilket sparar "hela" fyra gram. Det låter inte så mycket men all viktbesparing innebär att man mer exakt kan placera tyngdpunkten där man vill ha den i klubbhuvudet. I det här fallet längre ner och längre bak i klubbhuvuet jämfört med tidigare modeller.

Drivern kommer i två modeller. Förutom standardmodellen, G30, släpper PING även en modell som heter G30 SF Tec. Denna modell är avsedd för spelare som ofta hamnar lite till höger om målet. En lättare svingvikten och tyngdpunkten mer åt hälen gör att klubban sätter draw på bollen, 12 yards i jämförelse med standardmodellen enligt PING. I klarspråk är SF Tec modellen för den med tenderar att slica och som kanske har lite längre svinghastighet. 

PING erbjuder i vanlig ordning stora möjligheter till anpassningar. Det går att skräddarsy klubban med specialvikter och andra skaft för att hitta rätt svingvikt för just din sving.

Specifikationer:

  • Loft: 9° & 10.5° standardmodellen och 10° & 12° i SF Tec. Justerbara +- 6/10° eller 1°.
  • Skaft: PING TFC 419D (Soft R, R, S, X).
  • Storlek: 460 cc.
  • Längd: 45.75 tum. Standardmodellen: D3, 206g. SF Tec: D1, 203g.
  • Rek. pris: 3 295 SEK.

G30-serien
G30 är inte bara en driver utan en hel serie. Förutom drivern släpps även fairway-klubbor, hybrider och järnklubbor. Vi återkommer i enskilda inlägg om dessa inom kort.