Ping G400 och G400 Max var en "eye opener" för många. Själv fick jag ett helt annat spel när mina bollar plötsligt började landa på fairway (eller i alla fall i ruffen i stället för i skogen). Det gjorde att många köpte en Ping-driver och för vanliga konsumenter fanns inte mycket att klaga på.

Enligt Ping själva var det dock många bättre spelare (custom fitting-beställningar och tourspelare) som behövde få sin driver justerad med så kallad hot melt för att flytta tyngdpunkten i huvudet. För att möta den efterfrågan kommer nu Ping G410 Plus, med en flyttbar vikt som kan justera tyngdpunkten – och det helt utan att kompromissa med varken stabilitet eller bollhastighet.

“We’ve continued to increase forgiveness and optimise ball flight in the G410 Plus driver while adding more dimensions to driver custom fitting,” sade John K. Solheim, PING President. “Our new, movable-weight technology provides the benefits of custom CG locations, including directional control, without sacrificing MOI or ball speeds which is what we’ve always seen with other non-fixed weight drivers. The G410 Plus offers golfers a simple, logical way to customise their driver and allows them to swing away on the tee box without fear of missing the fairway. It puts tour-level fitting into the golfer’s hands. We’ve also expanded the loft and lie options with a new eight-setting, lightweight hosel that further fine-tunes ball flight.”

De tre positionerna som volframvikten kan ha flyttar tyngdpunkten så att du kan styra bollbanan med cirka 20 meter från höger till vänster. Eftersom vikten sitter längst ut i kanten på klubbhuvudet är motståndet mot vridning till och med högre än i den ursprungliga G400-drivern. Vilket ger den utmärkta kombinationen av justeringsmöjligheter och både längd och förlåtande egenskaper.

Det man kallar Dragonfly Technology finns kvar, men syns nu inte lika tydligt som tidigare. Detta är teknik som gör att den ultratunna toppen kan vara styv utan att väga för mycket. Viktbesparingen ger mer förlåtande egenskaper och tillsammans med de nu välbekanta turbulatorerna ger huvudet på 455cc ett elegant och kraftfullt intryck.
Den smidda träffytan i har liksom tidigare hög bollhastighet över en stor del av träffytan. Precisionsfräsning ger tillsammans med intern konstruktion av huvudet både hög trampolineffekt och en kraftfull känsla med behagligt ljud.

Det som kanske kan vara en liten nackdel för Ping-fantaster som hängt med ett tag är att den justerbara hoseln som Ping var ganska sena med nu har fått en uppdatering och heter Trajectory Tuning 2.0. Den nya hoseln har nu åtta ställningar med 1,5 grads ökning/minskning av loftet samt justering av lie ned till tre grader mer flat än standard. Det är en förbättring, men betyder samtidigt att gamla skaft inte passar i nya G410 Plus.

Nya Alta CB-skaftet (där CB står för Counter Balanced) har försetts med en motvikt i greppänden för att ge hög utgångsvinkel och bättre energiöverföring – vilket ger högre bollhastighet och mer förlåtande egenskaper. Utöver det erbjuds även PING Tour 65/75, Project X EvenFlow Black 75, och Mitsubishi Tensei CK Orange 60 som standard.

För den som inte klarar sig med hälviktning utan behöver mer hjälp med sin slice erbjuds nu även en G410 SFT (Straight Flight Technology) som har en fast volframvikt och tyngdpunkten 50 % närmare hälen än föregående SFT-modell. Tillsammans med en lättare svingvikt och något stängt huvud i adresseringen ska det bli mindre letande på högersidan.

Du som blir sugen kan förbeställa redan nu eller prova ut en ny G410 i Ping-shoppar redan i mitten på februari. Priset är 4999 kronor, en hel tusenlapp mindre än några av de andra nyheterna.

Ingen G410 LST eller G410 Max har presenterats, kanske är det så att G400 LST och G400 Max var så bra att man inte kunde förbättra dem i nämnvärd utsträckning och därför väntar tills man verkligen har något bättre att presentera?

Specifikationer – G410 Plus och G410 SFT

  • Multi-material construction: Cast Ti 8-1-1 body, forged T9S+ face, ultra-high-density tungsten back weight, lightweight aluminium/thermoplastic adjustable hosel
  • G410 Plus loft options: 9⁰, 10.5⁰ & 12⁰
  • G410 SFT (Straight Flight Technology) loft option: 10.5⁰
  • Head volume: 455 cc
  • Head weight: 206g (Plus), 204g (SFT)
  • Swing weight: D3 (Plus), D1 (SFT)
  • Std. length: 45 3/4" (Alta CB Red 55); 45 1/4" (PING Tour and aftermarkets)
  • Loft adjustability: 5 settings: +-1.5⁰ (0, +1⁰, +1.5⁰, -1⁰, -1.5⁰)
  • Lie adjustability: Up to 3⁰ (Std: 58.5⁰)
  • Stock shaft option: PING Alta CB (counter-balanced) Red 55 (SR, R, S, X)
  • No upcharge shaft options: PING Tour 65, 75 (R, S, X), Mitsubishi Tensei CK Orange 60 (R, S, X), Project X Evenflow Black 75 (5.5, 6.0, 6.5)
  • Stock grip: Golf Pride Tour Velvet 360 in six sizes (Blue -1/16", Red -1/32", Aqua -1/64", White Std., Gold +1/32", Orange +1/16")

Länkar