TaylorMade går tillbaka till sin R-serie och vita drivers. Den nya R15 sägs vara deras mest avancerade driver någonsin, vilket väl i och för sig inte är så förvånande. Det TaylorMade säger sig ha lyckats med är att flytta ner och fram tyngdpunkten ytterligare jämfört med tidigare modeller.  Hela 12 mm längre fram än SLDR ligger tyndpunkten vilket de uppnår av att 75 % av vikten ligger i den främre delen av klubban.  

Som sig bör när det handlar om TaylorMade så finns det en skåra i klubbhuvudet. Även denna har flyttas fram har nu två vikter. Detta gör att de har minskat spinnen med ytterligare 100 till 200 rpm och samtidigt ökat utgångsvinkeln med en halv till en grad jämfört med SLDR. 

Drivern kommer i två storlekar (460 & 430 cc) och med fyra grundloft (9.5, 10.5, 12 & 14). Givetvis går det att ändra loften med hjälp av inställningar på skaftet. TaylorMade förväntar sig att de flesta av deras spelare kommer att spela med den vita varianten, men de den större av de två modellerna kommer även i svart.

R15 kommer även som fairway- och hybrid-klubbor. Fairway-klubban har viktreglaget i klubbhuvet, något som hybriden saknar. Kolla i bildspelet ovan.

Och avslutningsvis måste jag tillägga att det är skönt att se en tillverkare som äntligen har förstått att det går att göra snygga headcovers. Äntligen kanske vi får ett slut på alla dessa monster till headcovers som tar upp mer och mer plats. Kolla i bildspelet ovan. De ser ut att vara tydligt inspirerade av företagets Stichs headcovers, kanske är det till och med så att det är ett samarbete med dem? 

Läs även om den nya serien AeroBurner