Först M1 och M2. Sen M1 och M2 igen, fast med 2017 som tillnamn. Och så M3 och M4 förra året. Knappast någon lär vara förvånad över att årets serier heter M5 och M6 – dock av någon anledning fortfarande utan co-branding med BMW där ju storyn om hög fart skulle passa bra.

För det är just där som årets grejer har sin stora poäng. Hög fart. Faktiskt tillverkas de nya träffytorna – fortfarande med Twist Face som hjälper till att räta ut dina snedträffar – med så hög trampolineffekt att de ligger över gränsen. Sedan injiceras en harts (en teknik ungefär som det som förr kallades hot melt) via en egenutvecklad algoritm så att varje individuell driver är anpassad för maximal fart.

Den nya tekniken kallas Speed Injected Twist Face och har också den fördelen att TaylorMade fått en snackis i form av två röda skruvar i träffytan. Dock inte som träklubbor från förr då man skulle träffa där utan just för att man här har gått in med injiceringen. För min del tycker jag att det ser riktigt snyggt ut, men det är kanske en smaksak.

Fullt lika snygga är inte klubborna ovanifrån, där förra årets färgtema är kvar, men där kolfibertoppen nu är matt istället för skinande blank som i M3 och M4. Även här råder delade meningar och jag är kanske i minoritet när jag längtar tillbaka till de fina svartvita topparna på M1 och M2.

Den ultratunna Twist Face-träffytan har inte bara försetts med skruvar, den har också fått ny ICT (Inverted Cone Technology) som är ett sätt att ge hög bollhastighet (och därmed längd) över en större del av träffytan. Detta förstärks ytterligare av ett nytt och mer flexibelt Hammerhead 2.0-spår.

Efter några rundor med nya M5 och M6 är det också tydligt att man levererat två stabila drivers med massor av längd och dessutom väldigt stabila huvuden som bidrar till raka och fina slag. Konstruktionen med injicering i huvudet har också haft den angenäma effekten att de har en härligt solid träff med skönt ljud. Sånt gillar vi!

M5 och M5 Tour – justerbara drivers de luxe!
Toppmodellen – med störst justeringsmöjligheter – är fortfarande "uddaklubban", i det här fallet M5 där TaylorMades utmärkta sleeve för justering av loft och lie kombineras med två skjutbara 10-gramsvikter i två spår, ett så kallat Inverted T-Track. TaylorMade menar att det nu finns 1770 unika inställningar!

Det är nu mer intuitivt att justera bollbanan själv, men ta ändå hjälp av ett proffs – det är lätt att få en skum inställning och tappa både längd och riktning om du labbar för mycket på egen hand. Fast lite kul är det ändå …

Multimaterialkonstruktionen med kolfiber både på toppen och i sulan, en stabil titanram samt viktskruvarna i stål har gjort att TaylorMades tekniker kunnat både sänka tyngdpunkten och förbättra justeringsmöjligheterna rejält.

För den som gillar en mer kompakt form finns även en M5 Tour-version med ett huvud på 435 cc. Här finns samma Speed Injected-teknik som i storebror kombinerat med optimerad aerodynamik för maximal kontroll och klubbhastighet.

Du kan beställa nya M5 och M5 Tour från och med 14 januari och klämma på dem i eventuellt vinteröppna shopar från 15 februari. Priserna är 5999 för båda modellerna och de erbjuds med loften 9°, 10,5° och 12° (endast D-Type). Den nya, rödsvarta headcovern ingår liksom ett val mellan premiumskaften Mitsubishi CK Tensei Orange 60 och nya Project X HZRDUS Smoke 70. Flera andra skaft är så klart tillgängliga (utan pristillägg).

M6 och M6 D-Type – raka och långa slag utan krusiduller
För dig som inte är intresserad av att skruva vikter fram och tillbaka finns så klart även den vanliga, lättspelade och långa TaylorMade-drivern med jämnt nummer. M6 och M6 D-Type kompletterar Speed Injected Twist Face med optimerad tyngpunkt och maxat motstånd mot vridning med en rejäl bakvikt, en så kallad Inertia Generator, som gör huvudet mycket stabilt och bidrar till rakare slag.

Kolfibertoppen – nu matt som nämnts ovan – kompletteras här med en kolfiberpanel även undertill för att ge TaylorMades tekniker möjlighet att placera tyngdpunkten optimalt för en hetare bollbana med mer förlåtande egenskaper. Av någon anledning är kolfibersektionen undertill fortfarande glansig, men efter några opeggade slag från en sandig fairway lär det inte var länge.

M6 D-Type är som namnet antyder en driver med draw-bias, perfekt för spelare som kämpar med en oönskad högerskruv. Här finns utöver hälviktningen även en topplinje med hög kontrast som hjälper spelaren att ställa upp med huvudet square. Hela 20 yards uträtning erbjuds jämfört med en vanlig M6-driver.

Du kan beställa nya M6 och M6 D-Type från och med 14 januari och klämma på dem i eventuellt vinteröppna shopar från 15 februari. Priserna är 5299 för båda modellerna och de erbjuds med loften 9°, 10,5° och 12° (endast höger). Den nya, rödsvarta headcovern ingår liksom ett val mellan Fujikuras Atmos Orange 5 (hög launch) eller Atmos Black 6 (lägre launch). M6 D-Type har ett Project X EvenFlow Max Carry 45-skaft. För damer erbjuder TaylorMade sitt eget Tuned Performance 45-skaft. Flera andra skaft är så klart tillgängliga (utan pristillägg).

Så funkar Twist Face
När den här tekniken kom 2018 fick den stor uppmärksamhet för att spelare nu kunde få rakare slag även vid orena träffar. Den kraftiga tåhooken blev en draw eftersom träffytan högt på tån gjordes mer öppen och fick mer loft medan en elak slice blev en skön klackfade eftersom träffytan här blev mer stängd och fick mindre loft. Smart!

Länkar