Det tog ett tag innan jag lyckades lägga vantarna på en Cobra F9 Speedback-driver, och under tiden jag väntade så läste jag den ena positiva recensionen efter den andra. Dessutom messade en kamrat som är utprovare om hur fantastisk den här klubban var. Det var med andra ord inte utan vissa förväntningar jag sedan slet av plasten och gav mig ut till Halmstad Golfarena för att prova den.

Färg och form
Cobra är ett av de företag som länge jobbat med färg och nya King F9 Speedback är inget undantag. Den gulsvarta designen sägs ha Ferrari-inspiration, men jag känner mer att den här klubban skulle ha lanserats tillsammans med Bumblebee-filmen för jag kan nästan se hur den här klubban vecklar ut sig själv, kliver ur bagen och själv slår iväg en monsterdrive. Den finns enligt uppgift också med vitt i stället för gult – men hur kul är det?

Det är också värt att nämna toppen, med sina aerodynamiska Power Ridges, och utseendet intill bollen. Man får känslan av en klassisk Cobra King från 90-talet, och trots att 460cc-huvudet är mycket större så är känslan mer spänstig och atletisk. Jag kan nästan se framför mig hur en ung Greg Norman rycker upp en sån här ur bagen och mosar ut bollen 300 meter.

Aerodynamisk och stabil
Tekniskt sett har King F9 Speedback både en utmärkt aerodynamik för hög klubbhastighet och en låg tyngdpunkt som ger förlåtande egenskaper. Den här kombinationen ger långa och raka slag och det bekräftas också av Flightscope som visar att bollen inte bara går långt, spridningen är också relativt liten.

Anledningen är dels att jag får upp klubbhastigheten några mph och dels att jag får ut den farten i ökad bollhastighet – sannolikt hjälpt av Cobras precisionsfrästa träffyta som är riktigt het. Den "köl" som sitter längst bak på sulan gör sitt jobb och stabiliserar huvudet så att även lite vildare svingar och mindre bra träffar ger resultat som är fullt godkända. Sånt gillar vi som inte alltid har proffsens klockrena träffar mitt i sweetspot.

Justeringsmöjligheter
Som många av dagens drivers finns det gott om justeringsmöjligheter och utan en utprovare i ryggen blir det lite experimenterande fram och tillbaka med tyngdpunktens placering och loftet för att hitta den optimala inställningen. Det var intressant att inte bara siffrorna förändrades utan även balansen i klubban och ljudet/känslan var olika beroende på hur klubban var inställd.

När jag fick inställningarna rätt för mig slog jag bollen ganska högt, men med relativt lite spinn och ett lite dovare ljud som jag verkligen gillar. Det där är visserligen en smaksak och andra gillar ett ljud med lite ljusare ton så det kan vara värt att lägga lite tid på att experimentera med olika inställningar.

Det finns också ett flertal olika skaft att välja på för att du ska kunna hitta något som passar dig. Som standard finns UST Helium, Fujikura Atmos Blue, Project X HZRDUS Smoke och Fujikura Atmos Black, men om du gör en custom fitting (och det bör du göra för att få hjälp med alla inställningar) finns även en uppsjö andra skaft tillgängliga utan extra kostnad.

Oavsett vilket skaft du väljer så får du ett grepp med Cobra Connect-sensor. Det gör att du kan hålla reda på din driverstatistik via Arccos Caddie/Arccos Driver (gratis). Och om det finns något som är mer tillfredsställande än att slå en bra drive så är det nog att kunna skryta om det med hjälp av en fin bild från appen ... :)

Expertutlåtande
I samband med det sista testandet av King F9 Speedback råkade jag träffa en bekant, före detta pro och fortfarande väldigt duktig spelare, men inte med samma enorma längd från tee som förr. Med 14-gramsvikten fram kunde han slå höga drivar där bollen aldrig tycktes vilja komma ned och flera gånger hade över 240 meter carry.

Det var dock inte de allra bästa slagen som imponerade utan de "skitsvingar" som han själv kallade dem som var mest häpnadsväckande. Trots ett ryck från toppen och dålig kontakt höll sig bollen i luften, startade inte alltför långt från linjen och hade relativt lite sidskruv. Det är här den stabiliserande "kölen" och den finurligt konstruerade träffytan verkligen levererar. Utlåtandet var: "Den gick löjligt rakt. Jag som brukar ha för mycket spinn fick precis den hjälp jag behöver. Fem av fem i betyg!"

Sammanfattning
Du som är ute efter en ny driver ska definitivt ta en titt på Cobras nya King F9 Speedback. Den levererar långa och raka slag när du fått den rätt inställd och som en bonus är den dessutom förbaskat snygg, låter bra och känns skön.

En viktig poäng – med tanke på de priser som andra tillverkare satt på sina premiumklubbor – är att den här drivern inte kostar mer än 4499 kronor. Det är förvisso en hel del pengar, men oslagbart prisvärt för en så här bra klubba.

Läs om King F9 Speedbacks alla tekniska finesser här.

Länkar