En gammal skröna är en bra caddie bara ska kunna tre saker: "show up, keep up, shut up". Och det ligger lite i det att en caddie som kommer för sent, går för långsamt och säger en massa irriterande saker inte är värd mycket. Där ligger Stewart Golfs kronjuvel, X9 Follow, jäkligt bra till!

Vi börjar från början. Jag testade den utmärkta Stewart Golfs R1-S Push, en trehjuling som utan tvekan är den bästa golfvagn jag haft. Min Big Max Blade, som jag älskade så mycket tidigare, känns nu instabil och osmidig i jämförelse. Men man får ju ändå knuffa en R1-S framför sig och trots att den rullar lätt så är det lite jobb i uppförsbackarna.

När jag så fick erbjudande att testa Stewart Golfs elvagn X9 Follow tänkte jag att jag kunde ge det en chans. För rätt många år sedan körde jag Powakaddys fjärrstyrda vagn och var väl inte sådär våldsamt imponerad även om det var en kul grej första veckorna, så jag hade inga stora förväntningar.

Felaktigt handhavande
Som alla (eller i alla fall många) män gjorde jag också det sedvanliga misstaget. När den kom packade jag upp den, laddade batterierna och körde ut till klubben för en niohålare med frugan och en kompis. Och var faktiskt inte så imponerad.

Jodå, det var helt magiskt att den via en blåtandskoppling till en liten dosa i min bakficka följde eftersom en trogen hund. Även om det var lite läskigt till en början och jag hela tiden kom på mig själv att snegla över axeln för att se så att den inte skulle köra på mig.

Men den uppförde sig lite underligt. Ibland fick den lite ryck och nån gång stannade den till efter att ha "sökt" mig när jag tryckt på Follow-knappen. Den var också föga smidig i uppförsbackar när jag körde den med fjärrkontrollen, och precis som min gamla Powakaddy var den helt vild när den tappade markkontakten med framhjulen.

Back to square one
Efter rundan var jag förvisso relativt imponerad av funktionerna, men fundersam på det underliga beteendet. Jag fick helt enkelt bita i det sura äpplet och fråga efter vägen. Eller, ja, titta på den utmärkta instruktionsvideon som Stewart Golf lagt upp på Youtube. Lite röd i ansiktet satt jag sedan och tänkte på hur korkad jag var. Ett precisionsinstrument som jag bara hafsade fram utan förberedelser och sedan undrade varför det inte fungerade som det skulle. Lite som att ta fram en supervass kockkniv och bli sur för att man skär sig i fingrarna när man jonglerar med den.

När jag tänkte tillbaka på min runda så insåg jag att jag gjort i princip alla misstag man kunde göra med den och inte bara slarvat med användningen av funktionerna utan också flera gånger "lurat" vagnen genom att blockera Bluetooth-funktionen med handen och kroppen samt helt missbedömt min egen talang för fjärrstyrning.

Vassaste kniven i lådan
Nåväl. Nog om mina tillkortakommanden. Elvagnen Stewart X9 Follow är den vassaste kniven i lådan. Och liksom en sådan kräver den rätt hantering. När jag lärde mig att starta Follow-funktionen med dosan över vagnen och sedan gå rakt framåt framför vagnen så blev den funktionen precis som den där caddien. Vagnen kom när den skulle, höll tempot perfekt och levererade inget skitsnack.

När det är trångt, om det är ett dike eller en damm precis i närheten eller om det är lite trängsel med andra spelare och deras vagnar så kör jag den med en hand på handtaget för att styra manuellt. Vid lite mer öppna ytor, till exempel när jag vill skicka vagnen runt green till en plats på väg mot nästa hål, så kör jag med fjärrkontrollen. Fungerar utmärkt om man undviker kraftiga lutningar (och inte har så kasst ögonmått att man rammar kompisens vagn så att den studsar iväg med klubbor och bollar farandes åt alla håll).

Det här är utan tvekan en vagn som jag skulle köpa om jag var på jakt efter en elvagn. I stället för att snåla och köpa en "vanlig" vagn så måste de extra tusenlapparna Stewart X9 Follow kostar anses vara en riktigt bra investering för en skön upplevelse på golfbanan, där man nästan kan känna sig som en tourspelare medan man med raska steg går fram på fairway, tar av sig handsken, dricker lite vatten och inte behöver släpa på bagen eller knuffa på en vagn.

Det tekniska
Stewart X9 Follow är liksom R1-S Push tillverkad i Stewarts fabriker i Storbritannien, och har en futuristisk design med ett plasthölje som ibland låter lite skramligt och kanske skulle kunna utvecklas lite. Den finns i tre färger – Metallic Silver, Metallic Black och den Pearlescent White som jag provat.

X9 Follow drivs med ett smidigt och lätt 12-voltsbatteri och de som vill spela 36 hål kan köpa ett batteri med extra kapacitet (eller göra som jag gjorde och kannibalisera ett litiumbatteri från en gammal elvagn – det fanns gott om plats i chassit för båda batterierna så att jag bara behövde byta kontakt efter första rundan).

Fjärrkontrollen är lätt och smidig, passar bra i handen och levereras med ett fuktskydd som är bra för de regnigaste rundorna. Styrningen är enkel och intuitiv och den har två "snabblägen" som du kan ställa in för önskad fart när du kör den manuellt med fjärrkontrollen. Lite jobbigt dock att det inte finns några kontroller alls på vagnen.

Vagen går att fälla ihop för transport, men är ändå långtifrån kompakt. Det känns också som att handtaget saknar en fästmekanism i hopfällt läge. Den är lite tung att lyfta i och ur bilen, och det är kanske något som äldre spelare bör testa. Med ett skåp på klubben (och tillhörande möjlighet att ladda batteriet) är det här dock en perfekt kompanjon för alla golfspelare.

Vill du köpa en X9 Follow säljs den i välsorterade shopar samt online på Stewart Golfs svenska hemsida – den är inte helt billig, men för 20995 kronor får du en riktigt bea caddie som kan, "show up, keep up and shut up".

 

This article in English, courtesy of Google Translate.

Länkar