När Adams Golf köptes av TaylorMade – främst för att man ville åt patentet med ett spår bakom träffytan – för 70 miljoner dollar i början på förra året så trodde ingen att Adams skulle göra något mer än att långsamt lägga sig ned och dö. Som så många andra märken som köpts upp av jättar för sina patent.

Men Adams Golf har inte bara fortsatt leva vidare som den mest använda hybriden på tourerna, företaget har också släppt en hel del riktigt bra andra klubbor, som den driver vi testade tidigare under året, Tight Lies-serien och de ursnygga CMB-järnklubborna.

Och trots att Adams ses som ett märke som främst spelas av seniorer och damer har man vågat satsa stenhårt på top of the line-produkter och där släpper man nu den nya XTD-serien – som enligt ryktet står för "eXtra Time and Dollars" och betyder att man satsat både tid och pengar på att skapa riktigt bra produkter.

Så hur har man då lyckats med sin "extra tid och dollars"? Ja, det är svårt att säga eftersom produkterna än så länge bara visats upp lite i det fördolda, men om man ska tro på de besked som lämnas om specifikationerna är det nog bara en tidsfråga innan många som tidigare aldrig funderat på Adams kommer att frestas att fylla hela bagen med Adams-klubbor.

Golfvärldens hetaste träffyta
Med de regler som finns för trampolineffekt har alla de stora tillverkarna valt att lägga sig en bit under maxgränsen för att ge utrymme för tillverkningsvariationer. Adams gör tvärtom med sin nya XTD-driver och kör ända in i kaklet. För att inte riskera att hamna på fel sida om gränsen testas varje klubbhuvud fyra gånger, vilket inte bara är en dyr och tidsödande process i sig utan sannolikt också ger upphov till en del kasserade huvuden.

XTD-drivern har också den eftertraktade Cut-Thru Slot-tekniken med ett spår som syns även ovanpå toppen, vilket ger hög bollhastighet både på rena och orena träffar, samt en aerodynamiskt optimerad utformning.

Fairwayklubborna och hybriderna i XTD-serien har även de Cut-Thru Slot-tekniken samt en progressiv tjocklek på träffytan för omfördelning av massa och högre bollhastighet även vid orena träffar. Den låga tyngdpunkten gör det enkelt att få upp bollen i luften och gör klubborna så lättspelade som man förväntar sig av den ledande leverantören av hybrider på alla de stora tourerna.

Både drivers, fairwayklubbor och hybrider har i linje med företagets ambition att leverera toppkvalitet hela vägen från start till mål, försetts med Matrix Red Tie-skaft – äkta grejer och inga specialbyggda budgetvarianter, samt Iomic-grepp med det fräcka namnet Black Armor Sticky Evolution 2.3.

Godsaker med bra tryck
Mest intressant för oss som gillar snygga grejer är kanske järnklubborna i XTD-serien. Här snackar vi sköna former på smidda huvuden som utan vidare platsat i en snygg montering på väggen. Men de nya XTD-järnen ska användas – för här finns det tryck så det räcker och blir över.

Normalt brukar de som väljer smidda järn få offra både längd och precision för att kunna flasha med snygga grejer i bagen, men XTD-järnen är tvärtom försedda med teknik som ger både längd och pricksäkerhet i form av Cut-Thru Slot-tekniken, en ihålig design med så kallad "floating face" samt tungsten-vikter i sulan för optimering av tyngdpunkten.

Även järnen har försetts med högpresterande (och dyra) skaft och grepp i form av KBS Tour C-Taper respektive likadana Iomic Black Armor Sticky Evolution 2.3 som sitter på drivers, fairwayklubbor och hybrider i XTD-serien.

Den "extra time and dollars" som man lagt ned på utveckling har gjort att priserna är i linje med premiumklubbor från t.ex. TaylorMade, men med de dyrare skaften och tillverkningsprocesserna ändå en bra deal i jämförelse. Drivern kommer att kosta 3995, fairwayklubbor och hybrider 2995 medan järnsetet går på 9995 kronor.

Vi återkommer med ett test av grejerna när de landat i Sverige.

Länkar