Stewart Golfs X9 Follow fick jag testa för några år sedan och har nu kört ganska mycket med. Det är en mycket kompetent pjäs, ofta betecknad "stridsvagnen" när den susar runt banan på egen hand (fjärrstyrd eller follow alltså, den kör inte på egen hand). När det så blev dags för lansering av nya Q Follow var det inte utan viss spänning jag såg fram emot att få prova den.

I grunden är jag för att bära bagen på golfbanan. Det är en skön frihetskänsla att kunna gå rakt fram till bollen oavsett var den är, ställa ned bagen, slå och sedan ta upp bagen igen och gå vidare. Men med ålderns rätt och en kass rygg samt vetskapen om att en vagn sparar mycket energi, vilket ger möjlighet att fokusera på alla 18 hålen, så har det ändå blivit vagn.

En vanlig trehjuling som man knuffar duger gott, men för den som vill ha något mer är en elvagn en extra krydda. Dock gör en vanlig elvagn inte mycket skillnad utan det ska vara en fjärrstyrd vagn så att man kan räta på ryggen och gå fritt – eller som i Stewart Golfs fall med X9 Follow och nya Q Follow, en vagn som följer efter dig som en caddie (eller en trogen hund). Det här måste man nästan prova för att upptäcka vilken enorm frihet det ger.

Ny konstruktion
Det handlar om en helt ny vagn med en helt ny konstruktion. Liksom de flesta moderna vagnar kan den här fällas ihop till ett mycket kompakt format och när den är ihopfälld har den till och med ett smidigt lyfthandtag som gör att den är betydligt enklare att bära än gamla X9 som var mer otymplig att hantera.

När den är ihopfälld står den smidigt på höjden och tar väldigt lite plats i skåpet på klubben. Även när man lägger man den ned i bagaget i bilen är det lilla formatet mycket praktiskt. Själva uppfällningen görs i några enkla steg och det tar inte många sekunder innan den är uppfälld och klar. Batteriet, stort som en limpa ungefär, läggs i sitt fack och knäpper på plats så att det är klart att köra igång.

Synkroniseringen med handenheten går på några sekunder när man satt på båda och en klart lysande blå lampa på vagnen visar att det är kontakt. Den här lampan är för övrigt mycket ljusstark upptäckte jag på en kvällsrunda nyligen – rena diskobelysningen i bagen när det blå ljuset reflekterades från järnklubborna.

Tre sätt att använda vagnen
Enligt instruktionerna ska man köra den här vagnen på tre olika sätt, beroende på situation. På parkeringsplatser, broar och tajta områden där det är lite känsligt ska man hålla i handtaget för att inte riskera att krocka med något (eller att vagnen faller i vattnet – det är sannolikt döden för en sån här vagn). På fairway kan man aktivera Follow-funktionen, sätta dosan i bältet och bara promenera fram helt obehindrat.

Det är just här som Q Follow briljerar. Ingen annan vagn kommer ens i närheten av den fantastiska känslan att gå helt fritt medan vagnen på egen hand följer efter dig fram på fairway. Man kan skriva scoren, kolla mobilen eller bara räta på ryggen, höja blicken och förnöjsamt promenera mot green.

Den tredje metoden är när man kommer fram till green. Då tar man upp sin putter och går fram till sin boll medan man styr vagnen runt green och bort mot vägen till nästa tee med hjälp av den smidiga fjärrstyrningen. Dosan har några olika funktioner för fjärrstyrning, bland annat två förinställda hastigheter och möjlighet till "mjukstyrning" om man inte vill att den ska svänga kraftigt när man trycker på vänster-/högerknappen.


Bra kräm i batteriet
När det är dags att packa ihop och köra hem efter rundan upptäcker jag nästa smidiga funktion. En app i mobilen synkas med batteriet och visar hur mycket effekt som är kvar. Efter 18 hål på en relativt kuperad bana med ganska långt att gå mellan några av hålen så har jag 67 procent kvar! Skönt – då kan jag ställa in bag och vagn i skåpet på klubben och slippa släpa hem det ganska tunga batteriet.

När jag nästa gång kommer till klubben, kör igång vagnen och spelar en runda är jag lite nyfiken på hur det går och följer batteriförbrukningen löpande i appen. Det är imponerande hur lite ström som förbrukas och jag går tre niohålare till innan jag inte vågar chansa längre utan tar hem batteriet och laddar det.

Värt vartenda öre
Det finns såklart några småsaker att anmärka på. Det saknas ett USB-uttag och tillbehören går på några hundralappar styck, vilket man kanske kan tycka är lite knepigt för en vagn som kostar 25000 kronor. Det går att snika på en tusenlapp om man väljer Black Edition, där enda skillnaden tycks vara att kolfiberdetaljerna saknas.

Det är dock petitesser i sammanhanget – och ärligt talat är det väl ingen som förväntar sig att en revolutionerande teknik ska vara någon billig-vara. Det är som det brukar heta, smakar det så kostar det. Och det smakar verkligen mumma med en Q Follow – då kan det också få kosta lite.

Du kan köpa din Q Follow på Stewartgolf.se där de också erbjuder en mycket generös 30 dagar prova på-garanti. Men om du kör den här vagnen i 30 dagar finns inte en chans att du vill lämna tillbaka den och börja knuffa runt din gamla vagn igen.

Länkar